Insemnari Irelevante

Timiditatea – un defect al oamenilor mari, tupeul – defectul oamenilor mici!

Paradox ne-hidrostatic

with 15 comments

Am calatorit in toate colturile lumii… Zau? Pai, nu mai e rotund pamantul?

Extremele se atrag. Dar cin’ s-aseamana, s-aduna!

Aparentele inseala. Dar prima impresie, conteaza.

De curand, am participat la o conferinta la care am asistat la varii propuneri pentru campanii de comunicare. Cea mai cea a fost una denumita „Raise to the top”. Premiul cel mare era o scufundare cu submarinul.

Tot soiul de oameni elevati (unde elevat are directa legatura cu ascensorul) folosesc in extremis doua cuvinte de senzatie: datorita si din cauza. Regretatul Pruteanu explica aici care e treaba. Spicuiesc doar:

??DATORITĂ??  Datorită grevelor, producţia a scăzut. 

 DIN CAUZA Din cauza grevelor, producţia a scăzut. 

??DIN CAUZA?? Am cîştigat numai din cauza eforturilor excepţionale ale apărătorilor. 

DATORITĂ Am cîştigat numai datorită eforturilor exceptionale ale apărătorilor.


Mai e o treaba complicata cu folosirea lui „doar” si „decat”.  Pe scurt, ar fi cam asa:

Mulţi consideră că folosirea lui „doar” şi a lui „decât” este la libera alegere a vorbitorului. În consecinţă, unii spun: „Am decât o sută de lei. Mă poţi împrumuta?” ori „Vreau decât să fiu ascultat„. În aceste cazuri ar trebui, în fapt, folosit „doar„: „Am doar o sută de lei” ori „Vreau doar să fiu ascultat„.

De ce? Pentru că „decâtnu se poate folosi decât într-o construcţie negativă (aşa cum am făcut în propoziţia de faţă).

Uzitarea corectă a lui „decât” este – folosind exemplele de mai sus – următoarea:
Nu am decât o sută de lei” ori „Nu vreau decât să fiu ascultat„.

Peroratia nu are musai un scop anume. Si nici vreo finalitate. Izvoraste doar din multitudinea de mesaje pe care le primesc zilnic. Si care is intesate de expresii paradoxale, intr-o lupta permanenta si acerba cu o minima decenta ceruta de bunul simt. Vorba lui Cabral: oamenii e rau si viata e greu!

Hai sa avem o saptamana cu multe zambete! Asta e a pasiunilor mistuitoare! De hobby zic!

Written by Teiucul

Octombrie 26, 2009 la 00:59

Publicat în Insemnari Ironice

15 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Neatza Teiuc!
    O saptamana faina sa aveti si voi!

    Anachen

    Octombrie 26, 2009 at 08:46

  2. Da, bine, ne spui tu…
    Exista lideri care stie ce spune si noi invatam. Ei ne citeste din almanahe care este bune.
    Am trecut decit sa va salut si sa va zic doar buna dimineata!

    Asterix

    Octombrie 26, 2009 at 08:59

  3. Buna dimineata.Sarumina Doamna.
    O saptamina buna si voua.

    Alexu'

    Octombrie 26, 2009 at 09:54

  4. Buna dimineata!!!
    Saptamana cu multi sori si fara noare si furtune.
    Si ce ne spui noua de Pruteanu, noi nu putem sa cautam pe goagil? 😛

    crocoditza

    Octombrie 26, 2009 at 11:42

  5. Buna dimineata!!!
    Saptamana cu multi sori si fara noare si furtune.
    Si ce ne spui noua de Pruteanu, noi nu putem sa cautam pe goagail? 😛

    crocoditza

    Octombrie 26, 2009 at 11:44

  6. a? am mai apasat un a? din greseala 😀
    imi merge netul in reluare, of course, ca e net de Romanica si e si el in criza sau in greva si am tot dat „trimite comentariul” in speranta ca se va trimite macar o data…si iata ca rugile imi fura ascultate chiar de 2 ori 😀

    crocoditza

    Octombrie 26, 2009 at 11:48

  7. ‘neatza si de la mine! Am trecut doar sa te citesc. Sau, decat sa te citesc? :))

    Marius

    Octombrie 26, 2009 at 12:18

  8. Buna dimineata. Am trecut decat sa te salut. Ma grabesc sa servesc masa, adica supa care am facut-o ieri. Poate si un apertiv, salamior ceva. Ca se merita ! Ppq, muakkk.
    😆

    Joaninha

    Octombrie 26, 2009 at 12:19

  9. Buna dimineata,

    Vreau sa spun decat ca folosirea lui „decat” asta devine un fenomen ingrijorator. Numai eu am in jurul meu zilnic doi oameni care nu stiu sa foloseasca „decat” in mod corect si de cate ori gresesc auch! m-auca pandaliile. Intrebarea mea, teiucule, este ar trebui sa ii corectez? Voi ce-ati face? Eu am incercat mai subtil, dar nu s-au prins.. Cel mai des o aud pe aia cu „am decat …”.

    ikemaua

    Octombrie 26, 2009 at 14:43

  10. Cu subtilul nu prea merge, asa e. Eu am o colega care printeaza toate porcariile, inclusiv mailuri pe care oricum le pastreaza in foldere, nu ma intreba de ce. De fiecare data cand vad hartie irosita ii zic „salvati padurile!”. Rade, da’ tot pe-a ei o tine.

    Joaninha

    Octombrie 26, 2009 at 15:27

  11. Din seria „Cooperativa Avintul-Prabusirea” sau „Cooperativa Avintul Mobilei”.

    Recunosc ca la faza cu gramatica si constructiile verbale ma simt depasita de situatie. Vad atitia indivizi care habar n-au sa scrie doua vorbe-trei prostii cu frecventa zilnica incit m=am desensibilizat. Am senzatia ca nu mai conteaza.

    Mai ieri-alaltaieri primesc un mail de la un personaj pe care-l credeam top of the top ( si din punct de vedere social chiar este ) si-n care numar citeva greseli flagrante de exprimare si gramatica. Concluzia? Daca stii sa faci bani, astea-s amanunte de scoala de domnisoare. Probabil ca n timp ce eu numaram greselile ala mai punea la cale un biznis de cine stie cinte zeci de mii de parale. C-asa-i in tenis.

    Miorlaupufos

    Octombrie 26, 2009 at 17:54

  12. o saptamana frumoasa si plina de caldura si tie, Teiucule!

    Buratina1

    Octombrie 26, 2009 at 21:41

  13. Buna sara, buna sara!

    Din cauza ca ajunsei acasa, trecui decat sa va salut! Si da, Ikemaua – io i-as da peste bot! Pe genul unui cadou. O carticica scrisa de Alexandru Graur. Sau un eseu despre decat 😆

    teiucul

    Octombrie 26, 2009 at 23:13

  14. Buna sara, buna sara!

    Din cauza ca si-a lasat vecinul deschis wirelessul, trecui decat sa va salut!

    Sanatate maxima!

    Asterix

    Octombrie 27, 2009 at 22:15

  15. Sa traiesti, Asterix! Te asteptam cu netul 😉

    teiucul

    Octombrie 27, 2009 at 22:23


Lasă un răspuns

